28 kwietnia, 2024
6 września, 2021

Abp San Francisco porusza kwestię ekskomuniki dla zwolenników aborcji

(fot. commons.wikimedia.org/Steubenville Conferences, CC-BY-3.0, Archbishop Salvatore J. Cordileone)

Nazywając aborcję „najbardziej palącym wyzwaniem praw człowieka naszych czasów”, abp Salvatore Cordileone przywołał w niedzielę ekskomunikę prominentnych katolickich segregacjonistów z początku lat 60-tych jako przykład uzasadnionej reakcji na polityków, którzy popierają „wielkie moralne zło” i deklarują się jako katolicy.

W komentarzu opublikowanym w Washington Post, arcybiskup przeciwstawił się ostatnim wypowiedziom „katolickich” polityków, którzy potępili nowe prawo stanowe w Teksasie, które zakazuje aborcji od szóstego tygodnia ciąży. Chodzi o tzw. „Heartbeat Act”, który wszedł w życie 1 września.

W artykule nie wymieniono z nazwiska żadnego z polityków i nie postulowano ekskomuniki dla konkretnych zwolenników aborcji. Jednak prezydent Joe Biden oraz spiker Izby Reprezentantów, Nancy Pelosi, która mieszka w archidiecezji San Francisco, są wśród katolickich liderów politycznych, którzy ostro wystąpili przeciwko teksańskiemu prawu.

Metropolita San Francisco w tekście przeprowadził analogię pomiędzy dzisiejszą polityką aborcyjną, a instytucjonalną dyskryminacją rasową, która miała miejsce w USA w połowie XX wieku. Duchowny przywołał przykład abpa Josepha Rummela, dowódcy obrony praw obywatelskich. Kierował on archidiecezją Nowego Orleanu w latach 1935-1964.

Nie można powiedzieć, że Rummel się „nie wtrącał”. W przeciwieństwie do kilku innych biskupów w historii tego kraju, nie przedkładał zadowolenia parafian i opinii publicznej nad postępem w sprawiedliwości rasowej. Zamiast tego rozpoczął długą, cierpliwą kampanię perswazji moralnej, aby zmienić opinie białych katolików popierających segregację – napisał abp Cordileone.

Kampania arcybiskupa Rummela obejmowała przyjęcie dwóch czarnych studentów do nowoorleańskiego seminarium Notre Dame w 1948 roku. Trzy lata później nakazał usunięcie znaków „biały” i „kolorowy” z kościołów w swojej archidiecezji. W 1953 r. nakazał zakończenie segregacji w archidiecezji, a w 1962 r. formalnie zintegrował nowoorleańskie szkoły katolickie.

Wielu białych katolików było wściekłych z powodu tego zakłócenia długo zakorzenionego segregacyjnego status quo. Organizowali protesty i bojkoty. Rummel cierpliwie wysyłał listy wzywające do nawrócenia serca, ale był również skłonny grozić przeciwnikom desegregacji ekskomuniką – tłumaczył arcybiskup San Francisco. 

16 kwietnia 1962 roku abp Rummel ekskomunikował trzy osoby: byłego sędziego, znanego pisarza i organizatora społeczności segregacjonistów. Dwóch z nich nawróciło się później.

Rummel uznał, że prominentne, głośne publiczne popieranie rasizmu było skandaliczne: naruszało podstawowe nauki katolickie i podstawowe zasady sprawiedliwości, a także prowadziło innych do grzechu – dodał Cordileone.

Arcybiskup zauważył, że Teksas przeznacza 100 milionów dolarów na finansowanie ośrodków pomocy kobietom w ciąży, agencji adopcyjnych i domów położniczych, zapewniając jednocześnie matkom, które chcą zatrzymać swoje dzieci bezpłatne doradztwo, pomoc w wychowaniu, a także pieluchy, mleko i szkolenia zawodowe.

Nie można być dobrym katolikiem i popierać rozszerzanie zatwierdzonego przez rząd prawa do zabijania niewinnych istot ludzkich. Odpowiedzią na kryzysowe ciąże nie jest przemoc, ale miłość, zarówno do matki, jak i dziecka – podkreślił.

 

AM/CatholicNewsAgency.com

Udostępnij

Spodobał Ci się ten artykuł? Wesprzyj działanie naszego portalu swoim datkiem.

Wybierz kwotę
inna kwota
Wesprzyj portal

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Liczba komentarzy : 0

Polityka prywatności i plików cookies

© Centrum Życia i Rodziny 2023