28 marca, 2024
30 listopada, 2022

Paweł Chmielewski o dezawuowaniu Jana Pawła II: Jeżeli w Polsce zostanie zniszczony autorytet papieża, to jak mówić o autorytecie polskich biskupów?

(fot. Centrum Życia i Rodziny, red. Paweł Chmielewski)

W prelekcji pt. „Śmierć Akademii Życia. Niszczenie dziedzictwa pro-life i pro-family” red. Paweł Chmielewski wskazał na elementy dewojtylizacji w Kościele katolickim, mówił o zmieniającej się rzeczywistości wewnątrzkościelnej, w której obserwuje się sytuacje odchodzenia od tradycji i nauczania Kościoła katolickiego, jak i bierność i brak obrony depozytu wiary.

Kanwą prelekcji red. Pawła Chmielewskiego podczas wczorajszej konferencji był pontyfikat i działania papieża Franciszka. Redaktor portalu PCh24.pl zwrócił uwagę na pozytywne działania Franciszka, jak szerzenie kultu św. Józefa, ogłoszenie św. Ireneusza z Lyonu doktorem Kościoła. Jednak jak powiedział, pontyfikat papieża oraz decyzje i wydarzenia w Watykanie są często sprzeczne z doktryną Kościoła katolickiego i mają swoje konsekwencje w kościołach partykularnych i w społeczeństwach różnych państw.

Jak zauważył red. Chmielewski, decyzje Franciszka powodują rozmywanie tradycji, przenikanie rożnych, szkodliwych i sprzecznych z dekalogiem prądów m.in. do założonych przez Jana Pawła II instytucji Kościoła, a co za tym idzie, mają swoje odzwierciedlenie w postawie wielu wiernych i niektórych duchownych Kościoła katolickiego.

Pośród wydarzeń, które mają charakter dewojtylizacji prelegent wskazał m.in. nominację do Papieskiej Akademia Życia (założonej przez Jana Pawła II) zwolenniczki aborcji prof. Mariany Mazzucato.

Mamy dzisiaj do czynienia z taką sytuacją, że osoby powołane do Papieskiej Akademii Życia działają prywatnie na rzecz antykoncepcji, aborcji, a publicznie i za zgodą Ojca Świętego działają na rzecz zalegalizowania antykoncepcji – zauważył. 

Działania te określił jako wewnętrzne odchodzenie od nauczania katolickiego i od tradycji. Jako przykład wskazał obserwacje dwóch synodów.

Efekty prac synodalnych, refleksje i przemyślenia papież zawarł w adhortacji Amoris Laetitia, w której podjęto m.in. sprawę osób rozwiedzionych będących w ponownych związkach.

Adhortacja apostolska [Amoris Laetitia ] papieża Franciszka przyniosła co najmniej bardzo ważne, gigantyczne punkty, które sprzeciwiają się nauczaniu Kościoła i nauczaniu Jana Pawła II. Pierwsza rzecz i najbardziej znana to komunia święta dla rozwodników. W rozdziale ósmym papież Franciszek zawarł sugestię, że w pewnych sytuacjach rozwodnicy mogliby być dopuszczani do komunii świętej nawet jeżeli nie żyją w czystości – wskazał. 

Jak zauważył red. Chmielewski, to stwierdzenie nie pozostało bez reakcji w innych państwa, gdzie niektóre episkopaty czy księża poszli za tymi wskazaniami, choć osoby rozwiedzione nie żyły w czystości.

To jest oczywiście sprzeczne z nauczaniem Kościoła, nauczaniem św. Jana Pawła, który w dokumencie Familiaris Consortio pisał wprost, że coś takiego jest niemożliwe. Jeżeli rozwodnicy będący w ponownych związkach chcieliby przystępować do komunii świętej, a nie mogą powrócić do swojego współmałżonka ze związku sakramentalnego, muszą żyć w czystości. Takie jest nauczanie Kościoła. Papież Franciszek postanowił je zdewojtylizować – powiedział, wskazując, że jest to realizowanie konkretnych wytycznych tego pontyfikatu.

Paweł Chmielewski przytaczał obszerne fragmenty wypowiedzi i przemyśleń papieża Franciszka zestawiając je z wypowiedziami i cytatami z dokumentów Jana Pawła II i wskazując na sprzeczność stwierdzeń Franciszka z dotychczasowym nauczaniem Kościoła i tekstami papieża Wojtyły. 

Ponadto, prelegent, mówiąc o dewojtylizacji zwracał uwagę na otwartość Kościoła wobec środowisk aktywnych homoseksualistów czy przyzwolenie na błogosławienie takich par.

Paweł Chmielewski przypomniał również cenną ideę Światowych Dni Młodzieży, które są inicjatywą Jana Pawła II. Jak mówił, ta piękna idea spotkań młodych ludzi będzie pod znakiem Chrystusa. Tym razem jednak wydarzenie, które odbędzie się w Lizbonie, będzie również promocją Agendy Zrównoważonego Rozwoju.

Podczas tego pontyfikatu mamy radykalny proces zrywania z dziedzictwem św. Jana Pawła II, zrywania z dziedzictwem Kościoła katolickiego, jeśli chodzi o jego wierność nauczaniu całych wieków. Myślę, że obalanie pomnika św. Jana Pawła II, z którym dziś mamy też do czynienia w Polsce, funkcjonalnie sprzyja temu co się dzieje w Watykanie (…). Jeżeli w Polsce zostanie zniszczony pomnik Jana Pawła II, jeśli w Polsce Jan Paweł II nie będzie nic znaczyć, to jak mówić o autorytecie polskich biskupów? (…) Ten autorytet zostaje zupełnie ziszczony – podsumował.

AG/Marsz.info

Ks. prof. Bortkiewicz: Nauczanie św. Jana Pawła II jest od początku nauczaniem profetycznym, które może nas dziś, pośród zamętu i pułapek tego świata, prowadzić prostą drogą

Udostępnij

Spodobał Ci się ten artykuł? Wesprzyj działanie naszego portalu swoim datkiem.

Wybierz kwotę
inna kwota
Wesprzyj portal

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Liczba komentarzy : 0

Polityka prywatności i plików cookies

© Centrum Życia i Rodziny 2023